View Full Version : En bokorms rehabilitering

Lin
26-05-07, 15:36
Også postet i bloggen min (http://www.fullthus.com/blogg).

Som jeg har skrevet om i bloggen før, så savner jeg å lese mer. Livet mangler på en måte noe når man leser for lite, synes jeg. Så det å lese mer har vært mitt “nyttårsforsett”. Å lese mer enn bare på sengen.

Men jeg har oppdaget noe rart. Og, det er selvsagt all skjermaktivitetens skyld. Tv, forum, blogging osv. Jeg har rett og slett blitt litt bortskjemt. Bortskjemt på action. På at ting skjer nesten med en gang uten særlig hjelp fra min fantasi.

Så når jeg sitter der og skal lese, merker jeg at rastløsheten kommer snikende veldig lett. De andre aktivitetene fungerer godt når man har andre ting som avbryter rett som det er. Barn som vil noe, ektemann som spør om noe osv. Men bøker… de krever litt mer av en. Og det forteller meg at det kanskje er derfor jeg gradvis har begynt med mer “lett underholdning” i bokveien også.

Kanskje er det bare jeg som har merket dette etter at jeg fikk barn. At jeg må anstrenge meg litt mer for å være mer til stede i bøkene igjen. At det alltid er en del av meg som er tilstede i virkeligheten som mor. At det krever mer for å klare å bli engasjert i bøkene. At lesing er en kunst som må vedlikeholdes.

Jeg vet ikke helt, jeg.

Jeg kommer i alle fall til å fortsette med å sette av tid til lesing. For når jeg først klarer å legge virkeligheten litt til side og fordype meg i bøkene, så føles det nesten magisk. En dataskjerm eller tv-skjerm kan aldri erstatte det.

Heldigvis har jeg jo også nå barn som selv er glade i å lese. Så det er blitt en felles aktivitet. En veldig koselig en, faktisk. Noen kopper te, behagelig sitteplass, et par pledd og hver sin bok.