View Full Version : Romankonkurranse

Tigermamma
27-08-08, 15:59
Nå får vi se om dette funker - prøver å legge inn link til konkurranse hos Cappelen Damm:

http://www.norskeserier.no/flash/konkurranser/manuskonkurranse.htm

Hmmm - det gikk visst ikke. Men for interesserte kan man jo bare gå til www.norskeserier.no og velge seg videre derfra.

Lin
27-08-08, 19:02
Jeg kom inn på øverste lenken, jeg.
Spennende konkurranse.

lunacia
28-08-08, 06:52
Jeg kom også inn på første lenke. Men jeg fortrekker å lese framfor å skrive bøker. ;)

Lin
28-08-08, 12:23
Jeg liker både å lese og å skrive, men gjør nok førstnevnte best.

Tigermamma
28-08-08, 14:08
Bra det er flere lesere enn forfattere i grunnen! Tenkte konkurransen kunne være av interesse likevel, for om man ikke skriver selv, kjenner man kanskje noen som gjør det eller har lyst til å teste evnen. Det er ikke så veldig ofte det utlyses romankonkurranser heller - og det er jo ok størrelse på premien også (penger er ikke å forakte?)

Lin
28-08-08, 17:26
Det har du rett i.
Jeg lurte faktisk på om jeg skulle hatt en egen underkategori har på forumet for oss som liker å skrive litt også.

Tigermamma
28-08-08, 18:44
Det går jo an å prøve. Men hva tenkte du en slik "spalte" skulle inneholde?

Lin
28-08-08, 19:14
Det var der jeg var litt usikker. Kanskje rett og slett prat om det å jobbe med tekst? Men jeg aner jo ikke om det er behov for det, da. Selv skriver jeg jo for det meste bare blogg. :knegg:

Tigermamma
08-09-08, 15:55
Folk jobber så forskjellig med tekster - hmmm. Selv holder jeg teksten for meg selv til jeg i hvert fall er ferdig med første utkast. Da hender det at jeg ber noen lese gjennom for meg og komme med innspill. Men har etter hvert lært at man ikke kan spørre hvem som helst - selv om deres kommentar er aldri så velment, kan det "drepe" storyen.

Likevel - the lone rider/den skrivende trenger noen å drøfte med. Da gjelds det å finne noen man er på nett med, en som evner å se storyen.

Noe annet en slik underkategori kunne dreie seg om, er å gjøre oppmerksom på konkurranser, legge lenker osv. Det er i hvert fall for meg ganske tilfeldig hvilke jeg får med meg. Det utlyses dessuten konkurranser innen andre sjangre enn dem jeg er henfallen til.

Jeg liker konkurranser godt - for da får man brynt seg (som regel anonymt). Og man er sikret at manuset blir lest, iallfall en god del av det. Det skjer ikke nødvendigvis dersom man sender inn til forlag for vurdering. Hvem som leser på vegne av et forlag, varierer. Det trenger ikke være fast ansatt redaktør, det kan like gjerne være ekstern konsulent. Og det kan ta evigheter før man får svar. I en konkurranse er det som regel en frist for å kåre en vinner, slik at man har noe konkret å forholde seg til. Dertil kommer at det ved de fleste konkurranser er "tatt opsjon" på innsendte manus, slik at om man ikke er førstepremievinner, kan forlaget likevel fatte interesse for manuset. Ikke det verste som kan skje, det heller!

Lin
10-09-08, 20:20
Veldig gode poeng der.
Jeg tror jeg setter opp en sånn kategori, jeg. Så får den heller være litt altomfattende frem til den finner sin egen form.

CassandraMortmain
10-09-08, 20:27
Jeg er gjerne med på en underkategori for oss som skriver! :spin: Det trenger jo ikke være noe formelt la-oss-dele-tekster greie? Det kan for eksmepel være et underforum for diskusjoner om alt mulig fra hvordan man skaper troverdige karakterer til bruk av klisjeer som bevisst virkemiddel, fra utfordringen med å skrive genrelitteratur kontra ikke-genre til diskusjoner om undertekst.

Lin
10-09-08, 20:28
Nå er skrivestua satt opp. :)