View Full Version : "The Wee Free Men" av Terry Pratchett.

lunacia
28-08-08, 07:04
The Wee Free Men kom ut i 2003, og var i utgangspunktet ment for yngre lesere, i følge Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Wee_Free_Men). Til tross for dette, jeg vet at det er flere enn meg som er voksen og som synes boka er ypperlig lesing!

Boka handler om alvedronninga som forsøker å invadere Discworld. Dette gjør hun ved å stjele barn, og infiltrere menneskenes drømmer. Jenta Tiffany Aching finner på en måte ut av at hun er heks, og også at mormoren også hadde vært det. Alvedronninga stjeler så broren til Tiffany, og sammen med Nac Mac Feeglene setter hun ut for å finne broren sin, og ta ham med hjem igjen…

The Wee Free Men er full av litterære referanser, blant annet til Lord of the Rings og Moby Dick for å nevne de kanskje mest åpenbare. Jeg elsker bøker med litterære referanser! I tillegg til dette er boka spekkfull av humor. Man kan ikke hjelpe for å bli glad i de små, blå Nac Mac Feeglene. De har en egen dialekt, som stammer fra skotsk og skotskgælisk. Litt sært og uvant i starten, men man venner seg fort til det.

Jeg ble ikke spesielt begeistret etter å ha lest Colour of Magic av samme forfatter, men dette var noe helt annet! Og jeg kommer definitivt til å lese mer av Terry Pratchett siden.

http://images39.fotki.com/v1282/photos/3/39345/6477707/weefreemen-vi.jpg

Lin
28-08-08, 13:27
Den hørtes ut som midt i blinken for fjortisen min. Med mindre språket kanskje blir for tungt på engelsk?

lunacia
28-08-08, 17:17
Han burde definitivt prøve seg, ellers finnes den oversatt til norsk. Jeg vet ikke hvor bra oversettelsen er, men den heter i hvert fall Skrellingene på norsk.

Lin
28-08-08, 17:27
*noterer*
Han sier jo også selv at han vil prøve seg på engelske bøker nå. De norske slukes liksom så altfor fort. De siste bøkene jeg har kjøpt til ham går unna på en dag eller to. *blakk*

lunacia
28-08-08, 17:32
Hvis denne faller i smak hos ham, så kan jeg trøste deg med at forfatteren har skrevet mange flere bøker. Han har en hel serie som heter Discworld (husker ikke i farten hva den heter på norsk). :)