View Full Version : Kan du dømme en bok etter omslaget?
CassandraMortmain 11-09-08, 15:14 Kan du dømme en bok etter omslaget? Finnes det bøker du kjøper fordi de ser vakre ut? Er det bøker du ikke gidder plukke opp om omslaget ser "feil" ut? ja, rett og slett: Dømmer du en bok etter omslaget?
Jeg må innrømme at jeg kjøpte "En ettermiddag om høsten" mest fordi det omslaget var så vakkert.
Tigermamma 11-09-08, 16:15 Man kan jo ikke vite om en bok faller i smak bare på grunn av omslaget. Men omslaget bør si noe om hva slags leseopplevelse man har i vente, synes jeg. Valg av bilde eller illustrasjon i kombinasjon med tittel bør gi en pekepinn om sjanger, etter mitt skjønn.
Jeg kan f.eks. ikke fordra nærbilde av øyne på omslag - veldig ofte brukt på krimbøker - absolutt haaater det! Det skal mye til for at jeg griper en slik fra hylla i bokhandelen. Antydningens kunst, stemninger - da er jeg med!
Så jeg faller helt klart for bøker med omslag jeg synes er vakre. Da har utgiveren iallfall fått lokket meg til å lese baksideteksten - selv om det fremdeles kan være noen skritt igjen til kassa.
Jeg er for tiden helt betatt av omslaget til Ken Follets "I all evighet".
Tigermamma 12-09-08, 13:21 Å, elegant! Står innholdet til inntrykket omslaget gir, da?
Det er det jeg ikke vet. Men jeg tror det gjør det. Det er vel en del av "The pillars of the earth" og den skal jo være bra. Boken er også veldig fin å ta på. Den er en murstein, omslaget av god kvalitet osv.
Kan du dømme en bok etter omslaget?
Både/og. ;)
Finnes det bøker du kjøper fordi de ser vakre ut?
Jepp. Eller, plukker med meg fra bookcrossing eller på biblioteket, jeg unngår helst å kjøpe bøker, jeg ha ikke plass...
Er det bøker du ikke gidder plukke opp om omslaget ser "feil"
Jepp.
:knegg:
hulderjenta 18-09-08, 14:37 Finnes det bøker du kjøper fordi de ser vakre ut? .
Ja! Disse to har jeg kjøpt pga. omslaget:
Biografien om Sigrid Undset:
http://www.tonesbokside.net/biografienomsigridundset.jpg
og Sigrid Undset - Den trofaste hustru:
http://www.tonesbokside.net/dentrofastehustru.jpg
Førstenevnte var absolutt verd kjøpet, den andre har jeg ikke somlet meg til å lese enda. Men uansett er den fin å se på, hehe.
Jeg faller veldig lett for bøker som har et fint og vakkert omslag, gjerne litt "drømmende" og mystisk, med fine farger og stemninger. Da kan det fort hende at boka blir med meg hjem, selv om jeg ikke vet noe om den på forhånd eller egentlig hadde planlagt å kjøpe den på forhånd.
Nummer t der var skikkelig lekker! :)
hulderjenta 21-10-08, 22:44 Her er enda en bok jeg har så utrolig lyst til å kjøpe, omslaget er jo rålekkert etter min mening:
http://www.cappelendamm.no/omslag/isbn/w125/9788202286699.jpg
Jeg har hørt mye bra om boka, og leste nettopp to anmeldelser som bekrefter det gode inntrykket. Men en av dem nevnte også at det var store gramatiske feil i boka (bl.a. bøyings- og andre språkfeil), inkonsekvent bruk av ord osv - noe som skjemmer den litt og burde ha vært unngått. Synd :(
Grammatiske feil kan virkelig ødelegge leseropplevelsen, ja. Utrolig synd at man ikke legger inn ekstra innsats der.
Selv hadde jeg problemer med noe som ikke er feil, men som allikevel irriterte meg veldig i "Den tidsreisendes kvinne". Det var bruk av historisk presens, som jeg tror det heter. Bruk av da/når som virket feil i mine øyne. Selv om det altså tydeligvis er lov.
Tigermamma 23-10-08, 16:28 Jeg er i det store og hele ikke glad i romaner skrevet i presens. Synes det blir for mye snubling.
Bokomslaget over er betagende, synes jeg. Sukk - er nok lettpåvirkelig, for blir fristet til å lese når omslaget er så pent.
Selv hadde jeg problemer med noe som ikke er feil, men som allikevel irriterte meg veldig i "Den tidsreisendes kvinne". Det var bruk av historisk presens, som jeg tror det heter. Bruk av da/når som virket feil i mine øyne. Selv om det altså tydeligvis er lov.
Nok en grunn til at jeg er glad jeg leste den på engelsk. Det er synd når oversettelsens språk gjør at den faktisk blir dårligere enn orginalen. :nemlig:
|