View Full Version : Bøker av Anne B. Ragde?

Rine
03-10-08, 16:53
Jeg har lest barnebøkene om boxeren Felix og jeg så på berlinerpoplene da den gikk på tv, og jeg synes Anne B. Ragde er en allsidig forfatter og hun skrev ihvertfall den serien jeg leste veldig godt. Jeg har ikke lest noe mer av henne så jeg er veldig interessert i å høre deres mening om bøkene og skrivemåten til Anne B. Ragde og kom gjerne med anbefalinger av bøker som dere synes er godt skrevet og med en god historie.

hulderjenta
04-10-08, 18:11
Jeg husker godt en barnebok jeg hadde da jeg var liten. Jeg mener den er skrevet av Anne B. Ragde, fant visst ut det i ettertid. "Den heter Hallo, her er Jo!" og handler om en liten gutt som bor sammen med moren sin. Jeg husker at jeg syntes at handlingen i boken var så morsom og mamma måtte lese den utallige ganger for meg da jeg var liten.
Den boka skulle jeg gjerne ha funnet igjen. Får se om den finnes hjemme hos foreldrene mine enda neste gang jeg er hjemme, det hadde sikkert vært kjempemoro med et gjensyn ;)

Manga
05-10-08, 15:15
"Aresenikktårnet" er den eneste av bøkene hennes jeg har lest. Eller, jeg har ikke lest den ferdig for jeg syntes den var dørgende kjedelig. Men, jeg har vurdert å ta fatt på den igjen for å se om den kan ta seg opp. Den skal jo liksom være så bra...

lunacia
05-10-08, 15:17
Jeg har bare lest triologien om Neshov (eller hva gården nå het). Likte både Berlinerpoplene og Eremittkrepsen, men Ligge i grønne enger var en gedigen skuffelse.

bai
05-10-08, 19:50
"Aresenikktårnet" er den eneste av bøkene hennes jeg har lest. Eller, jeg har ikke lest den ferdig for jeg syntes den var dørgende kjedelig. Men, jeg har vurdert å ta fatt på den igjen for å se om den kan ta seg opp. Den skal jo liksom være så bra...

Eg har bare lese Berlinerpoplene og eg kan ikkje seie at eg er enig med alle som synes desse bøkene var så veldig bra - måtte jobbe ganske hardt for å komme gjennom den. Så det kan hende det er lov å synes den er kjedelig også...

Rine
05-10-08, 21:06
Så det de fleste av dere synes er at Anne B. Ragde egentlig ikke er en såå god forfatter?!! Det handler jo om smak og sånn, men har jeg forstått det riktig at hun skrev bedre før? Jeg husker jeg syntes de barnebøkene var som sagt veldig gost skrevet, men kanskje hvis jeg leser dem igjen nå er de ikke så bra lenger?? Men jeg får jo bare prøve meg på noen nyere bøker, da. Har jo fått noen forslag her.

CassandraMortmain
06-10-08, 10:13
Eg har bare lese Berlinerpoplene og eg kan ikkje seie at eg er enig med alle som synes desse bøkene var så veldig bra - måtte jobbe ganske hardt for å komme gjennom den. Så det kan hende det er lov å synes den er kjedelig også...

Helt enig. Jeg har aldri skjønt hva det var som traff folk så voldsomt med de bøkene. For min del var Berlinerpoplene lite engasjernede og ikke særlig velskrevet heller. Det har aldri fristet å lese resten av serien. Jeg har ikke lest noen av barnebøkene hennes, så jeg kan ikke uttale meg hvordan heg synes hun mestrer den sjangeren.

lunacia
06-10-08, 21:35
Jeg synes Berlinerpoplene og Ereittkrepsen hadde sin sjarm. Sånn feel good-litteratur. :) Blir litt som å se feel good-filmer, for underholdningsens skyld. Dette er ikke bøker man leser for å få den helt store tankevekkeren eller er bøker som får deg til å tenke. Det er ren underholdning. Og noen ganger trenger man jo det også, det gjør i hvert fall jeg. :bokorm:

bai
07-10-08, 06:46
Då eg las Berlinerpoplene syntes eg det minna litt om eit filmmanus. Det var mykje handling og folk, men dei mangla rett og slett litt djubde. TV-serien blei litt sånn feel-good, for då kom skodespelarane inn og "fyllde ut" karakterane og gav dei litt fleire dimmensjonar. Den likte eg.
Men eg syntes dei blei litt for stereotype og litt for like pappfigurar i boka.

hulderjenta
08-10-08, 21:09

Jeg synes også den var ganske langdryg og kjedelig i starten, men så synes jeg den tok seg opp etterhvert og plutselig var jeg fanget av handlingen. Så for meg ble den faktisk ganske bra til slutt :)

Ellers så har jeg lest biografien hun skrev om Sigrid Undset for ungdom, en som virkelig gav meg mersmak til å lese mer om SU. Den likte jeg kjempegodt.
Og så har jeg lest Berlinerpoplene og Eremittkrepsene da. Synes de også var veldig fine, men har ikke fått rotet meg til å lese den siste enda, selv om den har stått i bokhylla siden jeg fikk den i julegave i fjor, hehe.