View Full Version : Bookcrossing - kan noen forklare?

Lin
13-10-08, 20:21
Joda, jeg har hørt om det før. Opptil flere ganger.

Og jeg vet sånn ca. hva det dreier seg om. Men bare sånn ca.

Er det noen som kunne tenke seg å forklare hvordan det foregår rent praktisk? Må man ut og lete etter bøker på bestemte steder? Avtale tid? Møte folk?

Fortell!

lunacia
14-10-08, 21:46
Det var mange spørsmål på én gang!

Sån rent praktisk er det mange måter å gjøre det på... Man kan gjøre det via post, når man treffer venner, eller simpelt hen sleppe bøker løs i det fri. Man har både "kontrollerte" og "ville" slipp. Når de er kontrollerte sender eller gir man boka til en bestemt person, frie slipp er når man legger igjen boka et sted, enten i en såkalt "offisiell sone" eller et vilkårlig sted.

Når man er registrert kan man be om å få såkalte "release notices", altså at man får e-post om at bøker har blitt sluppet fri i de områdene du velger, f. eks. Oslo. Når noen så registrerer et slipp der, vil du få en e-post med informasjon om hvor og når. Man kan også sjekke bookcrossing-sidene.

Noen steder har man treff, altså avtalte "møter" hvor man bytter bøker osv. Vi har faste treff her i Oslo. :)

Har skrevet litt om hva BookCrossing er her:
http://lunacia.net/?p=125

Vet ikke om du ble noe klokere? Noe mer du lurer på? :)

CassandraMortmain
28-10-08, 19:21
Jeg har vært med i BookCrossing et par-tre år nå, faktisk, men har aldri vært egentlig aktiv. Iblant trår jeg til og setter fri bøker, og det er faktisk litt morsomt å legge igjen bøker på en benk, i et kjøpesenter, eller på bussen, og vite at en eller annen fremmed sjel vil plukke den opp og kanskje lese den.

lunacia
30-10-08, 13:21
Jeg hadde fem "frislipp" her i Oslo på lørdag, og av dem har to blitt funnet og fått "journal entries". Kjempegøy! :hyper:

Lin
30-10-08, 16:59
Det høres unektelig morsomt ut.
Jeg er litt redd for at bøkene skal bli borte, jeg. Eller at noen skal synes de er for slitte. :skrape:

lunacia
30-10-08, 18:14
Det er mange bøker som forsvinner ut i "det store intet", men det må man regne med. Dessuten er det ekstra moro når man f. eks. for treff på bøker flere år etter på, i en helt annen del av verden. :knegg: Det har faktisk hendt folk flere ganger. :spin: