View Full Version : En liten endring på forumet

Lin
30-10-08, 17:27
Jeg har nå lagt inn en kode slik at lenker til Bokkilden og Haugen bok automatisk endres slik at de får med forumets affiliate-ID.

Det koster selvsagt ingenting for de som går inn på lenkene og de kommer til akkurat samme side som dere har lenket til, men BokPrat får altså en henvisningsprovisjon dersom noen kjøper en bok via lenkene. Noe som kan komme godt med når vi skal ha premier til konkurransene våre.

Jeg håper dette er greit for dere. :skrape:

Tigermamma
30-10-08, 19:34
Det synes jeg var en god idé. :spin:

hulderjenta
31-10-08, 11:42
Enig med Tigermamma :)

Lin
31-10-08, 13:54
Det var godt å høre. *lettet*

bai
01-11-08, 19:40
Null stress.

Hjelper det viss vi linker til desse bokhandlarane i våre bokomtaler, eller betyr ikkje dette noko?

Lin
02-11-08, 00:23
Det hjelper så absolutt, men det er selvsagt ikke et must.
Jeg ser forresten på søkestatistikken at det er nettopp omtaler mange er ute etter å lese.

Tigermamma
02-11-08, 07:51
Bare for kuriositetens skyld - dette er en provisjon pr klikk eller pr kjøpesum? Begge deler er helt greit for meg, asså - men kjekt å vite! Bestilte nemlig nettopp Hundehode, og klarte selvfølgelig ikke å stå imot flere spennende bøker mens jeg var innom sjappa ... :skrape:

Lin
02-11-08, 19:03
Det er litt forskjellig.
Tradedoublerannonsene er provisjon per kjøp, mens Google i mange tilfeller er per klikk.

Men det er helt forbudt å oppfordre til klikking og "uregelmessigheter" i klikkingen kan også skape problemer. Annonsører er jo lite interessert i å betale noe særlig per klikk når de generelt sett ikke får noe igjen for det, så det skader i grunnen alle dersom man bare klikker for å gjøre de. Så det kan lønne seg å klikke bare dersom man er interessert i annonsene også.

Adsense-annonser er veldig ok synes jeg. For da får man jo litt for sin del av "jobben" med å selge, uten at man taper på at annonsøren "mister ballen" når den potensielle kunden er over på deres side. Så jeg synes jo at de nettsideeierne som bryter reglene og maser på folk om å klikke tenker veldig kortsiktig og egoistisk. Og ødelegger for veldig mange andre. For mye misbruk kan jo til syvende og sist føre til at betalingen per klikk synker enda mer og/eller at hele ordningen avvikles.

Selv pleier jeg å sjekke om det ikke er noen annonser jeg er interessert i når jeg samtidig er inne på sider jeg liker. Altså litt bevisst motvirking av det man kaller annonseblindhet. Og jeg oppsøker også gjerne nettsider jeg har lyst til å bidra litt til når jeg allikevel har bestemt meg for å kjøpe noe, fremfor å gå rett til nettbutikken. Men jeg klikker ikke på ting jeg er totalt uinteressert i.

Uff. Der la du på en femmer på meg. Jeg er visst litt engasjert i dette. :flau:

bai
02-11-08, 19:35
Eg blir i alle fall veldig provosert over nettsider som lurer deg til å klikke på annonser, slik som for eksempel KK sine sider, der dei har annonser rundt heile teksten, og det nesten er umogleg å klikke på sida for å scrolle nedover i teksten utan å åpne annonsevindauget med det same. Andre plassar har også annonsa vore lita, med masse stort kvitt rundt, som gjer at ein kjem borti og trykker. Det provoserer meg!

Men denne sida her er så positiv at eg kjem til å gå via linkane her når eg skal handle bøker likevel. Sjølv om eg oftast handlar gjennom Norli eller Bokklubbene, så eg må nok vende meg til det...

Lin
02-11-08, 23:57
Norli og bokklubbene kommer nok mest opp i googleannonsene. ;)

Nettsider som lurer folk er ikke noe ok, nei.
Jeg har på et annet forum satt opp noen store annonser øverst på siden, men da kun synlig for uregistrerte. Og da kommer det selvsagt tydelig frem at det er annonser. Og legge opp til feilklikk synes jeg blir feil.

lunacia
03-11-08, 19:04
Jeg har forelsket meg i BookDepository (http://bookdepository.co.uk/), jeg... :bokorm:

Lin
03-11-08, 23:06
Så flott side. Og så bra at de satser på å tilby bøker man ikke finner andre steder også. Sånt er bra.