View Full Version : Hvordan beskytter du bøkene dine?

FluffyB
08-11-08, 01:44
Jeg er flink til å drasse med meg bøker OVERALT. Tenker at kanskje, om jeg tar med meg boken dit får jeg tid til å lese litt mens jeg er på vei...? Og jeg får jo som oftest det, men det fører jo til at bøkene blir veldig slitt.

Nordli hadde noen ferdige plastlommer i alle mulige størrelser før som man bare kunne tre bøkene inn i og teipe fast, jeg elsket dem. Uheldigvis gjorde nesten ingen andre det, så de la ned hele salget av dem. Tips om å få tak i nye tas imot med glede forøvrig...

Så nå plaster jeg bøkene. Jeg følger iherdig bruksanvisningen på kontaktpapiret og gjør så godt jeg kan for at hardback-bøkene ikke skal rive opp det fine omslaget og at pocketbøkene ikke skal slites opp fra sidene.

Hva gjør DU for å beskytte bøkene dine, og har noen flere tips?

lunacia
08-11-08, 02:03
Kommer litt ann på. Som oftest ikke noe, men bøker som leses ofte plastes med kontaktpapir. Fordelen med å være bibliotekar er at man blir veldig god på å plaste bøker. ;)

FluffyB
03-12-08, 21:58
Er det ingen andre som plaster/binder inn/whatever bøkene sine?

hulderjenta
04-12-08, 00:02
Dessverre, jeg gjør ingenting og har heller ingen tips! Jeg er så utrolig forsiktig med de jeg har uten å ta noen forhåndsregler, mine bøker blir behandlet som de er av skjøreste papir og gullbelagt alle sammen, man kan ikke se at det har blitt lest engang :knegg: Neida, nå overdriver jeg. Men ja; jeg er utrolig forsiktig med dem. Bretter aldri eselører eller legger dem slik at de blir "delt" med ryggen opp osv. Får hjerteinfarkt om jeg ser noen gjør sånt med MINE bøker om de låner dem (en grunn til at jeg ikke låner bort bøker så ofte :knegg: )

bai
04-12-08, 09:39
Det er stor forskjell på korleis eg behandlar pocketbøker og hardbackbøker. Pocketbøker er såpass billige at det gjer ikkje noko om dei blir litt slitte, så dei drassar eg rundt i vesker og på feriar. Eg legger dei gjerne med ryggen opp og dei ser leste ut når eg er ferdig med dei.

Innbundne bøker er eg meir forsiktig med. Eg putter gjerne boka i ein pose før eg legger ho i veska, for å ikkje øydelegge, og smussomslaget blir gjerne liggande igjen heime. Desse legger eg aldri frå meg med ryggen opp, og eg bruker alltid bokmerke. Det hender eg tar med meg ei innbunden bok i veska, men då er det for å sitte å lese på kafe eller når eg skal vere barnevakt og liknande, og har tenkt å lese mykje. Dei er såpass mykje dyrare at eg vil ta vare på dei.