View Full Version : "Warrior and Witch" av Marie Brennan

FluffyB
12-11-08, 23:53
Dette er en oppfølger til boken "Doppelganger". Det er et magisk univers der hekser har mye makt og store skoler, mye likhetstrekk med Aes Sedai fra wheel of time for de som har lest den. Når en heks blir født blir hun "delt i to" for å kunne bli magisk, det er ikke noe som skjer automagisk. Hun får en dobbeltgjenger. Vanligvis drepes denne iløpet av den første uken, men noen kommer seg unna og vokser opp som jegere, en egen 'kult' på lik linje med heksene.

Som mange fantasybøker er denne full av et trossystem og myter man må komme seg inn i for å få historien i sammenheng. Det er derfor anbefalt å begynne med første boken i serien (hehe). Men historien er godt skrevet, man får et reellt forhold til figurene i boka, selv om det er noen sort/hvitt beskrivelser. Mirei (hovedpersonen) var dels en heks, dels en jeger i bok 1 før de ble èn person igjen før denne boka tar til. Meste parten av boka fortsetter der den første slapp, med politiske intriger, magi som blir misbrukt og en desperat jakt på å beskytte de andre dobbeltgjengerne fra å bli drept av det man kan kalle ortodokse hekser. Jeg hørte først om boka fra en webside som snakker om et så smalt felt som feminist sci/fi og fantasy. Hovedpersonen i boka er en sterk ung kvinne, de fleste andre som omhandles er kvinner og det er èn delhistorie med en mannlig venn. Litt anderledes enn de fleste andre historier.

Alt i alt: ca. 3,5 på en skala fra 1-6. Den er ikke fantastisk, men absolutt grei lesing om man liker slikt. Og en ny twist! Slikt liker man.

lunacia
13-11-08, 10:12
Har du laget denne til bookcrossingbok? I så fall er jeg ikke uinteressert i å overta den. ;)

FluffyB
13-11-08, 17:09
Skal holde det i tankene, har ikke helt bestemt meg enda :skrape: