View Full Version : Den mørke materien

Hege
13-11-08, 15:54
Da jeg for første gang så traileren til filmen Det gyldne kompasset, bare måtte jeg lese bøkene om den mørke materien (http://clk.tradedoubler.com/click?p=1600&a=446936&g=16861834&url=http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1404708) av Philip Pullman.
Bøkene er nydelige!

Noe jeg ikke kan si om filmen :snurt:
Den er full av fantastiske ting, men handlingen er overhode ikke som i boken.
Rekkefølgen på scenene er ikke som i boka, og det er så mye av selve historien som er borte at det er en skam.
Jeg vurderte å ikke se filmen ferdig, men vi hadde kosestund med pizza sammen med ungene, så det ville være litt dumt å boikotte filmen...

Ser at de er i gang med film to som handler om boka Den skarpeste kniven.
Har ingen forventinger om at den skal bli noe bedre, så det spørs om jeg gidder å se den.

Så har du sett filmen og likte den, vil du elske bøkene!
Har du lest bøkene, ikke forvent deg så mye av filmen!

lunacia
13-11-08, 19:52
Jeg har sett filmen, og syntes den var kjempefin. Man må skille bok og film (som jeg bruker si). Det blir litt som med LotR, filmene følger overhodet ikke bøkene, men jeg elsker både bøkene og filmene. Det er to vidt forskjellige media, ting som funker i bok funker ikke nødvendigvis på film.

Hege
13-11-08, 21:46
Filmen er grei, men jeg hadde vel kanskje alt for store forventninger etter å ha lest boka ;)

Skjønner også at det ikke er mulig å presse så mye handling inn i litt over 2 timer film, men jeg hadde vel ønska at det var litt mer av boka i filmen.
Savnet Serafina spesielt.

hulderjenta
14-11-08, 03:52
Jeg har sett filmen men ikke lest bøkene. Men har alle tre samlet i en maxi-utgave her hjemme, den må nok til pers snart :)

Jeg synes filmen var ok. Ikke noen LOTR eller Narnia for meg, men jeg hadde nok kanskje fått litt mer utav den om jeg hadde lest boka/bøkene først, siden jeg stilte helt blank. Eller kanskje jeg helst hadde blitt skuffet... Vanskelig å si.
Men nå er jo bøkene ofte bedre enn filmatiseringene av dem også da :)

Hege
14-11-08, 09:01
Jeg syns mye av essensen i den første boka ikke kommer godt nok frem i filmen.
En får ikke tak i hele den store og kompliserte greia rundt fysikken og teologien.
Men det er klart, dette er laget som en eventyrfilm for barn, ikke for voksne.
Og det er nok mye av handlingene i bøkene som også blir litt for komplisert for små barn...

Vil nok ikke lese bøkene for mine før de blir en god del år eldre.
Eller da er de nok så store at de kan lese dem selv ;)

bai
18-11-08, 08:42
Eg har bare sett filmen og ikkje lese bøkene, og eg syntes filmen blei litt for mykje "barnefilm" eller "eventyr" til at eg blei superengasjert. Det var ein koseleg film, men karakterane blei litt for eindimensjonale til at dei blei veldig truverdige, og dermed klarte eg ikkje heilt å engasjere meg i handlinga i filmen.