View Full Version : Noveller/romaner i magasiner/ukeblader

Tigermamma
28-11-08, 10:01
- - - er sørgelig fraværende, synes jeg. Er det bare jeg som synes det er trasig å kjøpe magasiner som ikke har litt mer å tygge på enn reiseartikler, slankeråd og sminke/mote/interiør osv osv?

Før i verden hadde KK bestandig gode noveller - Anne B. Ragde var f.eks. flittig bidragsyter. Nå er det sjelden den blekka har stort å by på fra fiksjonens verden.

Da jeg var tenåring var Det Nye mitt lektyrevalg - og min lesetrang ble belønnet med noveller og romaner som passet for alderen. En av mine store leseopplevelser fra den tiden var Wuthering Heights som føljetong illustrert med bilder fra film/tv-serie. Faktisk klippet jeg kapitlene ut av bladet og stiftet sammen - og leste om igjen mange år senere.

Gamle dagers A-magasinet gledet meg med krimnovelle hver uke ... Den leste jeg alltid først, og kanskje var den faste lesestunden hver lørdag med på å gi meg ballast til å skrive krimnoveller selv senere i livet.

Dette er vel i grunnen et lite hjertesukk på vegne av novellen ... Hvor finner man mangfoldet i noveller nå for tiden? En novellesamling mellom to stive permer har ikke samme funksjon for meg. Det er noe eget ved å holde et blad i hendene, bla gjennom rundt hundre glansede sider for så å gå tilbake til hvileskjæret fiksjonsinnslaget representerer.

Er det bare meg? Og er jeg i så fall i ferd med å bli avleggs gammal kjerring?

-hanne
28-11-08, 19:06
Gamle dagers A-magasinet gledet meg med krimnovelle hver uke ... Den leste jeg alltid først, og kanskje var den faste lesestunden hver lørdag med på å gi meg ballast til å skrive krimnoveller selv senere i livet.

Dette er vel i grunnen et lite hjertesukk på vegne av novellen ... Hvor finner man mangfoldet i noveller nå for tiden? En novellesamling mellom to stive permer har ikke samme funksjon for meg. Det er noe eget ved å holde et blad i hendene, bla gjennom rundt hundre glansede sider for så å gå tilbake til hvileskjæret fiksjonsinnslaget representerer.

Er det bare meg? Og er jeg i så fall i ferd med å bli avleggs gammal kjerring?

...nei, det er absolutt ikke bare deg, jeg slukte også alle novellene i a-magasinet, og jeg er oppvokst i et hjem der det ikke ble brukt penger på mye unødvendige ting,- men et fast antall ukeblader i uka var den "luksus" de unte seg. Hjemmet, Norsk Ukeblad og KK på -70 og -80 tallet hadde mye og by på av noveller og slikt.... Hver tirsdag gjaldt "første-mann-til-mølla-prinsippet"...:knegg:
-og det var noe eget ved å brette et ukeblad og krype opp i sofaen for å lese...
-etter at jeg ble voksen og flyttet hjemmefra leser jeg ikke ukeblad lengre, så jeg vet ikke hvordan kvaliteten på innholdet er nå...

Elin
30-11-08, 14:40
Må innrømme at jeg ikke kjøper og leser magasiner. Jeg foretrekker tegneserier, og føler at jeg knapt har tid til mine faste midt i alle bøkene... :flau:

CassandraMortmain
27-12-08, 00:43
Hvor finner man mangfoldet i noveller nå for tiden? En novellesamling mellom to stive permer har ikke samme funksjon for meg.

I Vinduet?