View Full Version : "The pursuit of happyness" av Chris Gardner

Lin
11-06-07, 19:43
http://www.fullthus.com/blogg/wp-content/uploads/2007/03/tpoh1.forhaandsvisning.jpg

Dette var en skummel bok i starten. Ikke så mye på grunn av handlingen, men fordi den var på engelsk. Og det er evigheter siden sist jeg leste en bok på engelsk.

Etter å ha sett programmet om filmen med samme tittel ("Jakten på lykken" på norsk) der Will Smith spiller hovedrollen og intervjuet med forfatteren av denne selvbiografien, fikk jeg lyst til å lese boken før jeg så filmen. Og boken skuffet ikke.

Lettlest og underholdende beskriver forfatteren sin vei mot suksess. Fra å være en fattig gutt som har en tøff oppvekst, til å være en fattig og hjemløs alenefar fast bestemt på å komme seg opp og frem her i verden og til slutt hvordan han fikk det til.

In his stirring autobiography Chris Gardner details his journey from homeless single father to self-made millionaire. It is the gripping story of his refusal to give up on his quest for the American dream and his duties to his toddler son, or give into the despair that threatened to devour him from birth.

The Pursuit of Happyness is an inspirational, coming-of-age memoir that bears the message that a hunger for learning, hard work, and never giving up on the people who make you truly "wealthy," can break destructive cycles and propel anyone to unlimited heights - no matter who they are, where they come from, or what their circumstances may be.

Boken er full av forfatterens egne betraktninger og tankegangen som gjorde suksessen mulig. I tillegg ble jeg sittende og humre over de forskjellige episodene han forteller om.

Språket er lettfattelig, til tider røfft og levende. Jeg hadde vanskelig for å legge boken fra meg da jeg først var kommet i gang med den.

Jeg må si at jeg gleder meg til å se filmen. Ingenting er som å se en film etter å ha lest boken den baserer seg på først.

Anbefales!