View Full Version : Trenger bok-/forfattertips

StineMa
21-04-09, 17:27
Med så mange leseglade sjeler samlet på et sted håper jeg på å få noen gode tips :) Kanskje noen av dere som har vært/er ute på litterær verdensturné kan hjelpe?

Jeg er nemlig ute etter skjønnlitteratur/personlige betraktninger/noe i den gaten hvor handlingen finner sted i Sørstatene i Amerika (á la Bienes hemmelige liv) og Afrika, og bøker om indianere (á la Begrav mitt hjerte ved Wounded knee)

Kom gjerne med tips til forfattere også :)

Tigermamma
21-04-09, 17:44
Har du lest Alice Walker: The Color Purple/Purpurfargen? Det er en nydelig bok, garantert snørr og tårer!

Ellers er Louise Erdrich indianer + litt til - sjekk hennes romaner. Jeg leste Kjærlighetsmedisin for ørten år siden og likte den godt (men husker ikke filla av den, så må visst lese opp att).

cnon
21-04-09, 18:21
Jeg kan anbefale Cormac McCarthy (http://en.wikipedia.org/wiki/Cormac_McCarthy), en av mine favorittforfattere. Men det kommer jo litt ann på hvilken av bøkene hans du leser. Kanskje Grensetrilogien (http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8205351619) hadde vært noe for deg. Bøkene hans kan ofte være av den litt røffere sorten, men samtidig er de utrolig vakre. Språket er helt unikt.

CassandraMortmain
21-04-09, 19:31
Jeg leser noveller av Flannery O'Connor om dagen, og de er plassert i Sør-Statene (men det er mørke, heller enn søte som Bienes...). Og jeg kan absolutt anbefale Gifttreet (The Poisonwood Bible) av Barbara Kingsolver som foregår i Kongo, Afrika (og delvis i USA). Trekket mot nord er også flott. Den foregår i Sudan (og delvis England).

StineMa
21-04-09, 19:47
Åh, her var det mange gode tips! Skal sjekke de ut litt senere :) Takktakk!

Elin
22-04-09, 22:05
Har du lest Alice Walker: The Color Purple/Purpurfargen? Det er en nydelig bok, garantert snørr og tårer!

Signerer denne anbefalingen!

StineMa
22-04-09, 22:34
Jeg har sett filmen et par ganger, og det er jo en stund siden sist, så kanskje jeg skal gi boka en sjanse også

Lin
23-04-09, 18:19
"The poisonwood bible" er knallgod!