|
|
#1 | |
|
Senior Member
|
De nysgjerrige av Hans Petter Blad
![]() "Handlingen foregår i Universitetsbyen utenfor Paris, hvor de utenlandske studentene prøver å nærme seg hverandre på fransk. I denne liksomverdenen er geografien snudd på hodet, slik at Det norske huset ligger ved siden av Uruguay. Det er norske Nikolai og amerikanske Daisy som er romanens kjærlighetspar. De er ikke ordentlig kjærester, men ingen av dem ønsker å virke desperate i forhold til andre." (Kilde: bokkilden.no) De nysgjerrige er en roman som til tross for sine knappe 173 sider tar litt tid å lese. Selve historien er det enkelt nok å relatere seg til, men språket er til tider så fullspekket at jeg har vært nær ved å gi opp inntil flere ganger. Egentlig burde man ikke bruke tid på bøker som ikke gir en noe særlig, men jeg fullførte - uten at jeg egentlig vet helt hvorfor jeg gadd. Det er mye "som jeg antok", "slik at", "på det viset", "hvilket kanskje", "har jeg inntrykk av" i denne romanen og det blir litt vel slitsomt til tider. Jeg fikk ikke den gode roman-følelsen, men snarere en "jeg-prøver-å-skrive-så-korrekt-og-altomfattende-som-bare-mulig-følelse" Setningene er lange og fulle av kommaer. Quote:
Bloggen min Last edited by StineMa; 23-10-09 at 10:02. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
|
Takk for den! Nok en bok jeg slipper å sette på leselisten.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
|
Det er greit å få klarhet i om en bok kan være aktuell eller ikke, men smaken er jo ulik fra person til person, og jeg har fått tilbakemelding på den anmeldelsen i bloggen min fra en leser som syntes at det var en veldig god bok. Så la ikke min anmeldelse skremme deg fra å lese den
![]()
|
![]() |
| Bookmarks |
| Tags |
| frankrike, relasjoner, student, ung, utveksling |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|