|
|
#1 | ||
|
Senior Member
|
The no. 1 Ladies Detective Agency av Alexander McCall Smith
![]() "Har du et problem du ikke kan hanskes med er det lurt å oppsøke Precious Ramotswe, kvinnelig detektiv og med eget byrå. Precious har kanskje ikke helt stuerene metoder, men med sin usedvanlige intuisjon klarer hun å løse oppdragene med å finne igjen bortkomne familiemedlemmer, avsløre utroskap og falske identiteter." (Kilde: bokkilden.no) Denne serien har jeg hatt på "må lese"-listen min veldig lenge nå, så det var virkelig på tide at jeg valgte å lese første bok. Serien består nemlig av ni bøker om Botswanas eneste kvinnelige detektiv - Precious Ramotswe, eller Mma Ramotswe om du vil. I denne første boken år vi høre litt om hennes oppvekst, om den ulykkelige kjærligheten og savnet av faren som hun hadde et veldig nært og godt forhold til. Hennes fortid har gjort henne til den hun er i dag, og det er ikke en liten forsiktig dame vi har med å gjøre. Mma Ramotswe er stor i omkrets og stor i hjertet. Hun åpner Botswanas eneste kvinnelige detektivbyrå og bruker utradisjonelle måter for å finne ut av oppdragen hun får fra sine klienter. Det være seg en sak hvor en mann mistenkes for utroskap eller en sak hvor en høytstående mann mistenkes for å ha noe med et drap å gjøre. Tonen er lett, og det er ikke til å unngå at man humrer litt for seg selv når man leser. Quote:
Quote:
|
|