Go Back   Bokprat > Diverse > Utenfor tema

Velkommen til BokPrat!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-04-10, 22:42   #1
StineMa
Senior Member

StineMa's Avatar

Jobbe på bibliotek

Er det noen her som vet om man kan få jobb på biblioteket uten å ha noen relevant utdanning, men en stor interesse for bøker..? Evt. hvilke stillinger kan man få?
Old 24-04-10, 22:49   #2
cnon
Junior Member

cnon's Avatar

Gjennom NAV fikk jeg deltidsjobb på det lokale biblioteket, bare på det grunnlag av at jeg har en lidenskap for litteratur. Så det er mulig.

Men til høsten skal jeg studere Bibliotek- og informasjonsvitenskap på Høgskolen i Oslo.

Edit: Utdanning må nok til for å kunne få jobbe fulltid i yrket, slik jeg har forstått det.

Last edited by cnon; 24-04-10 at 22:55.
cnon is offline   Reply With Quote
Old 25-04-10, 12:53   #3
ElfHybrid
Senior Member

Jeg jobbet som fast vikar på biblioteket her i to år,da han som var sjef var sykemledt. Han hadde heller ikke utdanning, men det er faktisk egentlig ikke lov å være bibsjef uten bibutdanning så vidt jeg har skjønt.
Old 26-04-10, 19:08   #4
StineMa
Senior Member

StineMa's Avatar

cnon: Kjekt å høre at det er mulig å få seg en jobb på si' kun basert på lidenskapen for bøker

Jeg har ikke noen drøm om å bli sjef eller noe høyt der oppe. Det hadde holdt i massevis å få være i skranken og blandt bøker og folk
Old 27-04-10, 00:09   #5
cnon
Junior Member

cnon's Avatar

Da er det bare å kjøre på og forhøre seg rundt om en jobb
Har man først en fetisj for bøker er alt bibliotekarbeid en fryd. Bare det å rydde i hyllene er en fryd, og kunne beundre bokryggene og titlene. Og folk som jobber på bibliotek er stort sett veldig imøtekommende og vennligstilte. På biblioteket i Molde blir jeg alltid møtt med et smil. Og er man først ressurssterk når det gjelder bøker, så er det utrolig gøy å hjelpe både voksne og barn når de leter etter noe spesielt.
cnon is offline   Reply With Quote
Old 13-05-10, 13:19   #6
beatelill
Junior Member

Jeg kunne også ha tenkt meg å jobbe på bibliotek, men har en helsefaglig utdanning. Det er jo ikke akkurat høyaktuell kunnskap Jeg anbefaler deg å ta med en flott cv og troppe opp på biblioteket. Si at du er interessert i jobb, fortell om deg selv og din lidenskap for bøker, vis dem nettsiden din. Det kan jo hende de har en åpning til deg Iallefall verdt et forsøk
beatelill is offline   Reply With Quote
Old 13-05-10, 13:57   #7
StineMa
Senior Member

StineMa's Avatar

Quote:
Originally Posted by beatelill View Post
Jeg kunne også ha tenkt meg å jobbe på bibliotek, men har en helsefaglig utdanning. Det er jo ikke akkurat høyaktuell kunnskap Jeg anbefaler deg å ta med en flott cv og troppe opp på biblioteket. Si at du er interessert i jobb, fortell om deg selv og din lidenskap for bøker, vis dem nettsiden din. Det kan jo hende de har en åpning til deg Iallefall verdt et forsøk
Jeg har også en helsefaglig utdanning, og drømmen om å jobbe på et bibliotek er noe jeg ser for meg kan bli aktuelt senere (hvis jeg går lei den nåværende jobben). Men å vise frem bloggen er kanskje ikke så dumt. Gjenstår å se om den fremdeles er i live når jeg kanskje velger å gå til det skrittet å søke jobb på bibliotek.

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules