|
|
|
|
#1 |
|
Senior Member
|
"Mengele Zoo" av Gert Nygårdshaug.
![]() Jeg hadde virkelig gledet meg til å lese romanen som er kåret til Norges beste roman. Den blir stadig skrytt opp i skyene, og folk snakker stadig om hvor fantastisk bra den er. Pent omslag har den også, Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug, grønn jungel med en flott, blå sommerfugl på forsida. Skuffelsen ble derfor stor, for denne levde på ingen måte opp til forventningene. Vi befinner oss i Amazonas-jungelen, og Mino Aquiles Portoguesa er seks år og har mistet nesten alle melketennene. Minos far lever av å selge utstoppede sommerfugler, og allerede som seksåring er Mino blitt en dreven sommerfuglfanger. Vi følger Minos liv, vi opplever at landsbyen han lever i blir massakrert og at han er eneste gjenlevende. Som en relativt liten gutt står han igjen uten venner og familie. Dette, sammen med lidelser landsbyen hans har gjennomlevd, gjør at han føler et slags hat mot de som er med på å bryte ned regnskogen, og etterhvert også mot andre som ødelegger naturen. Boka tar opp et viktig tema. Ødeleggelsen av regskogen og hvilke følger dette får for dyrelivet i jungelen og menneskene som lever der. Miljøødeleggelser er definitivt noe vi bør åpne øynene for. Derfor synes jeg det er trist at boka langtifra var så bra som jeg hadde håpet. I starten syntes jeg boka var veldig seig, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Mulig det er språket jeg reagerte på, det flyter ikke så godt. En annen ting jeg misliker sterkt med boka er hvordan den glorifiserer økoterrorisme. Mino og hans venner dreper mennesker over en lav sko. Man kan kanskje føle at det er rettferdig mot menneskene som gjør slike store forbrytelsr mot naturen, men gjør det alikevel det mer riktig å drepe? De blir til en slags helter, noe som for meg blir veldig feil. Jeg er enig i at man bør reagere på det som gjøres mot naturen er noe man bør reagere på, men med terror? Nei, det har jeg lite sansen for. Med andre ord: at dette skal være Norges beste roman er jeg sterkt uenig i. Den er ikke i nærheten av å være en god roman i mine øyne. Desverre.
|
|
|
#2 |
|
Junior Member
|
Takk
Eneste jeg kom på er bøkene om Dexter,den det er laget tv-serie av. |
|
|
|