Go Back   Bokprat > Bokprat > Generelt om bøker

Velkommen til BokPrat!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-08-08, 00:46   #1
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Question Hva leste du sist?

Denne sommeren har jeg endelig fått tid til å lese litt.

Honningfellen av Unni Lindell
Hva kan man si? Damen skriver etter fast oppskrift og for de av oss som liker denne er dette en god bok. Kanskje ikke den beste hun har skrevet, men Lindell leverer som forventet.

On Writing av Stephen King
Dette er en kombinert biografi og skrivetips-bok. Jeg hadde stor sans for begge deler. Stephen King skriver på en herlig no bullshit-måte og med glimt i øyet. Og den delen som handler om skriving var interessant, spekket med eksempler og ga i alle fall meg økt bevissthet som leser. Han setter nemlig ord på og forklarer veldig greit hvorfor jeg noen ganger blir sittende og irritere meg med en bok. Eller hvorfor en annen bok virkelig fenger. Den gjør rett og slett noe med leseropplevelsen av bøker.

Drageløperen av Khaled Hosseini
Jeg må innrømme at jeg gjerne blir litt skeptisk til bøker som "alle" elsker. Heldigvis var dette et solid unntak. Da jeg hadde lest den første siden slo det meg; det var rett og slett så godt skrevet at det var en fryd å lese! Historien rører, engasjerer og vekker mange andre følelser. Men selve fortellerkunsten... Det er det som virkelig gjorde at jeg falt pladask for boken. Da jeg var ferdig med den tok jeg meg selv i å begynne på nytt igjen med en gang. Vips! så var første kapittel lest på nytt. Og jeg leser svært sjelden en bok mer enn en gang.

Jeg har også sett filmen som er basert på boken. Noen mener filmen er bra. Jeg må innrømme at jeg synes boken var så fantastisk at filmen i grunnen var dømt til å være en skuffelse. Filmen ga i tillegg inntrykk av å være hastverksarbeid for å forte seg og surfe på bokens popularitet.

Predikanten av Camilla Läckberg
Ok. Jeg skal være ærlig. Jeg både likte og ikke likte den. Historien var bra. Men måten den ble fortalt på falt ikke helt i smak. Kapitlene var eviglange, formuleringer ga til tider en følelse av at forfatteren overforklarer og bruker unødvendige ord som fyllstoff og virket i det hele tatt som et godt annetutkast til en bok. Kanskje er det forfatteren. Kanskje er det oversettingen. Jeg fikk i alle fall følelsen av at boken hadde så mye mer potensiale enn det som ble utnyttet.

Jeg var allikevel ikke mer misfornøyd enn at jeg allerede har kjøpt en bok til av samme forfatter. Läckberg er rett og slett lovende, selv om jeg syntes det var litt småplukk jeg var misfornøyd med i "Predikanten".

En helt vanlig dag på jobben av Håvard Melnæs
Dette er boken om "Se & Hør", som er skrevet av en tidligere ansatt. Boken ble lest ut på under et døgn og er således en lettlest sak. Den inneholder mer påstander/fakta enn særlig skrivekunst, som forventet. Det kan være litt slitsomt at forfatteren hopper frem og tilbake i tid i sine beretninger. For meg var nok boken en sånn "Tja, kjekt å vite"-bok jeg ikke har særlig sterke følelser for.

Sånn. Dette var mine bøker.
Hva med deg? Hva leste du sist?
Lin is offline   Reply With Quote
Old 22-09-08, 17:53   #2
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Jeg må bare si det her også. "Tusen strålende soler" var virkelig så bra som de sier. Virkelig.

Det er så fint når populære bøker viser seg å ikke være oppskrytt.
Old 23-09-08, 17:53   #3
Elin
Senior Member

Elin's Avatar

Villas Vals av Kjersti Scheen. Jobb.
Old 25-09-08, 01:22   #4
Baronen
Junior Member

Baronen's Avatar

Send a message via MSN to Baronen
"Den siste revejakta" av Ingvar Ambjørnsen

"God natt, elskede" av Fredrik Skagen. Etter først å ha hørt den på lydbok for et halvt år siden. En av mine større lesegleder gjennom tidene. Herlig humørfylt krim.
Baronen is offline   Reply With Quote
Old 25-09-08, 03:58   #5
hulderjenta
Senior Member

hulderjenta's Avatar

Send a message via MSN to hulderjenta
Odysseen av Homer.
Old 25-09-08, 10:51   #6
bai
Senior Member

Mine siste tre fullførte bøker er
Løvekvinnen av Erik Fosnes Hansen: Ei bok som handler om å vere annleis og å vekse opp i eit lite samfunn. Boka har sterke partier som gjer ho verdt å lese, men ho har også svake partier, som trekker ned heilhetsinntrykket.

Overalt bor det folk av Thomas Marco Blatt: Ei ny diktsamling frå vinnaren av Tarjei Vesaas debutantpris i 2006. Denne samlinga handlar om myta om heimen og heimen som utopi. Flott bruk av språk og fine tekstar. Vel verdt å lese.

Natt'a der oppe, natt'a der nede av Anders Bortne: Ei novellesamling med 7 noveller. Bortne skriver på ein veldig tydeleg scenisk og filmatisk måte. Dette gjer at karakterane blir skrive fram på ein ny og spennande måte. Det er litt forskjell på novellene, men fleire av dei er så gode at heile samlinga kan anbefalast.
bai is offline   Reply With Quote
Old 27-10-08, 01:55   #7
Lin
Administrator

Lin's Avatar

I helgen ble jeg ferdig med "Honningtunger" av Helene Uri. Boken var vel i grunnen grei nok, men ikke så veldig mye mer. Tror jeg.

Det kan være at det at jeg leste den så i rykk og napp gjorde sitt for å forringe opplevelsen også. Den tok seg nemlig ganske greit opp da jeg kom på hytta og fikk lest litt mer sammenhengende.
Old 27-10-08, 19:21   #8
Elin
Senior Member

Elin's Avatar

Bøker i forbindelse med Brageprisen var det jeg leste sist, men kan ikke si mere enn det.

Deilig å lese skjønnlitteratur igjen!
Old 27-10-08, 19:24   #9
Lin
Administrator

Lin's Avatar

Søren.
Old 28-10-08, 07:10   #10
Elin
Senior Member

Elin's Avatar

Sånn er det...