|
|
|
|
#1 |
|
Senior Member
|
- - - ja, nå er jeg overbevist: jeg er Jo Nesbø-fan!
Skal ikke bruke blekk på å gjengi hva krimmen handler om, det har sikkert stått ørten steder allerede ... spalteplass pleier ikke å være mangelvare ved lansering av Nesbø-romaner. Denne traff meg fordi den er herlig fri for etterforsker med midtlivskrise, depresjoner, fraskilt kone og tenåringsbarn som kanskje eller kanskje ikke er på vei ut i dårlig miljø. Krimklisjeene trengs ikke for å skrive en drivende, spennende historie. Honnør til Nesbø for sirkelkomposisjon og for langsom fremdrift før alle hovedpersonens avgjørelser og skritt for egen fremgang har skiftet fortegn og slår tilbake iført nokså mæææget hardere boksehansker enn han hadde kunnet forestille seg. Dessuten er det morsomt å sitte og heie på en skurk. Akkurat - hovedpersonen Roger Brown er en skurk. Til tross for hans forbryterske virksomhet ønsket jeg virkelig at han skulle gå fri - stikk i strid med gjeldende moral når man leser en krim. Dermed slår jeg fast at Nesbø har lykkes i troverdig fremstilling - å inngi sympati for forbryteren er ingen liten bragd. Når språket glir lett, overrasker innimellom og får meg til å humre over betraktningene til Brown, er det ren, skjær leseglede som fôres. Under ett døgn tok det å fortære denne, og det var verdt hvert sekund - never mind at bikkja ikke fikk tur, ungen min gikk til sengs med upussede tenner og fikk hurtigversjonen av nattaeventyret. Mor leser ... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Administrator
|
Yess! Første bidrag.
![]() |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
|
Jeg ar også lest "Hodejegerne", men som Jo Nesbø-fan fra før ble jeg desverre skuffet.
![]() Min omtale HER.
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
Temmelig langt skritt fra Roger Brown til Harry Hole, ja. Den varme stemningen i Hole-bøkene er ikke til stede i Hodejegerne. Den er i stedet ganske kald og kynisk, og hovedpersonen er en drittsekk av rang. Håpløst overfladisk og selvgod, ego så det holder.
Nettopp derfor syntes jeg det var befriende å lese denne krim/spenningsromanen. Det er en klassisk lag-på-lag-fortelling (eller skurk-over-skurk-plot), og jeg synes Nesbø turnerer den elegant. Noen etterforskning finner jo ikke sted, og det oppleves kanskje litt skuffende. Politiet feiltolker alt, og jeg syntes det var festlig. Kall meg bare umoralsk! ![]() |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Member
|
Quote:
![]() At et sånt plott er mulig å tenke ut, er vel....., ja hva skal man si?
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
Helt enig med du, -hanne! Det skinner så tydelig igjennom at Nesbø har lekt seg gjennom boken. Innbiller meg at han ler litt av oss lesere også. Ikke på noen ondsinnet måte, men fordi han erter oss en smule: gjetter du det nå?
Jeg koste meg iallfall storslagent. Vil ha mer! |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Junior Member
|
Quote:
Signerer på denne
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
Jeg hørte denne på lydbok på turen hjem fra hytta, og jeg fikk konstantert nok en gang at Jo Nesbø ikke er min forfatter. Språklige klisjer var strødd ut med rund hånd, uten at jeg syntes det var noe virkemiddel som fungerte (om det da var tiltenkt og ikke et utslag av forfatterens lite nyskapende hjerne). Og jeg har heller ikke sans for historier fortalt i førsteperson hvor fortelleren holder informasjon igjen for leseren eller med vilje villeder for å skape et poeng i slutten. Det kan til nød funke i film, men i bøker er det et feigt og billig virkemiddel.
Nei, det eneste positive med Hodejegerne er at pengene går til et godt formål. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Administrator
|
Hehe.
Nå blir jeg ihvertfall nysgjerrig på boken. |
|